Roczne i śródroczne oceny klasyfikacyjne są ocenami opisowymi. Na świadectwie dokonuje się opisu osiągnięć ucznia w edukacji polonistycznej, matematycznej, przyrodniczej, artystycznej, informatycznej, językowej i ruchowej, oraz postępów w rozwoju emocjonalno – społecznym (zachowanie).
Ocenę semestralną i roczną ustala wychowawca na podstawie systematycznych obserwacji zgromadzonych w dzienniku lekcyjnym, lub notatek własnych na temat tego, co już dziecko umie, nad czym musi popracować, jak daleko jest na drodze do osiągnięcia celu. Ocena opisowa uwzględnia możliwości dziecka, wkład pracy i wysiłek w wykonywane zadanie, zachęca do podejmowania dalszego wysiłku oraz stwarza nadzieję na osiągniecie sukcesu i dodaje wiary w możliwości dziecka.
W edukacji wczesnoszkolnej, w klasie 3b wprowadza się następujący system oceniania na bieżąco:
Ocenę semestralną i roczną ustala wychowawca na podstawie systematycznych obserwacji zgromadzonych w dzienniku lekcyjnym, lub notatek własnych na temat tego, co już dziecko umie, nad czym musi popracować, jak daleko jest na drodze do osiągnięcia celu. Ocena opisowa uwzględnia możliwości dziecka, wkład pracy i wysiłek w wykonywane zadanie, zachęca do podejmowania dalszego wysiłku oraz stwarza nadzieję na osiągniecie sukcesu i dodaje wiary w możliwości dziecka.
W edukacji wczesnoszkolnej, w klasie 3b wprowadza się następujący system oceniania na bieżąco:
Jeśli u dziecka w zeszycie, domowniczku itp. pojawi się inna pieczątka, nie jest ona oceną - tylko zachętą, nagrodą lub przypomnieniem.
W drugim semestrze równolegle będzie wprowadzana ocena w postaci stopni za osiągnięcia dydaktyczne (1-6):
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ustala się ogólne kryteria ocen z zajęć edukacyjnych (pochodzą z Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania Szkoły Podstawowej nr 63 w Bydgoszczy):
1) ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
· posiada umiejętności i wiedzę znacznie wykraczające poza program nauczania przedmiotu w danej klasie i osiągnął to w drodze samodzielnego poszukiwania informacji,
· biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub praktycznych z programu nauczania danej klasy, proponuje rozwiązania nietypowe, rozwiązuje także zadania wykraczające poza program nauczania tej klasy,
· osiąga sukcesy w pozaszkolnych formach aktywności związanych z danymi zajęciami edukacyjnymi (konkursach i olimpiadach przedmiotowych, zawodach sportowych i innych) kwalifikując się do finałów (końcowy etap).
Do uzyskania oceny celującej wystarczy spełnienie jednego z ww. warunków.
2) ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń który:
· opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności zgodny z przedmiotowymi wymaganiami programowymi w danej klasie,
· sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami, „językiem przedmiotu” rozwiązuje samodzielnie problemy teoretyczne i praktyczne objęte programem nauczania, potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów w nowych sytuacjach,
· potrafi samodzielnie dotrzeć do różnych źródeł informacji.
3) ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
· opanował większość wiadomości i umiejętności zgodnymi z programowymi wymaganiami w danej klasie,
· poprawnie stosuje posiadaną wiedzę, rozwiązuje samodzielnie typowe zadania teoretyczne lub praktyczne,
· przy pomocy nauczyciela stara się rozwiązywać nowe problemy.
4) ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
· opanował podstawowe treści programowe w zakresie umożliwiającym postępy w dalszym uczeniu się tego przedmiotu,
· rozwiązuje typowe zadania, czasem przy pomocy nauczyciela.
5) ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
· opanował część podstawowych wiadomości i umiejętności, które pozwalają mu na kontynuację nauki z danego przedmiotu,
· rozwiązuje - często przy pomocy nauczyciela - zadania typowe, o niewielkim stopniu trudności.
6) ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
· nie opanował niezbędnego minimum podstawowych wiadomości i umiejętności określonych programem nauczania przedmiotu nawet na ocenę dopuszczającą, którego wiadomości i umiejętności nie dają szans na sukces w dalszych etapach kształcenia, który nie skorzystał z pomocy szkoły, nie wykorzystał szans uzupełnienia wiedzy i umiejętności.
Stosowana skala ocen zachowania w klasie 3b:
W - wyróżniająco (spełnia kryteria oceniania z zachowania)
Z - zadawalająco (zdarza mu się łamać wymienione kryteria)
N - niezadawalająco (uczeń nie spełnia większości wymaganych kryteriów oceniania z zachowania)
Z - zadawalająco (zdarza mu się łamać wymienione kryteria)
N - niezadawalająco (uczeń nie spełnia większości wymaganych kryteriów oceniania z zachowania)
Uczeń, w zakresie poszczególnych kryteriów:
1. Kultura osobista:
- kulturalne zachowuje się w szkole i w miejscach publicznych,
- potrafi panować nad emocjami (płacz, gniew, niepokój, agresja),
- jest koleżeński, grzeczny i uprzejmy,
- dba o estetyczny wygląd, posługuje się na co dzień słowami: proszę, dziękuję, przepraszam.
2. Stosunek do obowiązków szkolnych:
- jest punktualny i odpowiedzialny,
- wkłada wysiłek w wykonywane zadania,
- jest aktywny na lekcjach,
- pamięta o obowiązkach ucznia (prace domowe, przybory szkolne),
- pracuje na lekcjach we właściwym tempie,
- kończy prace we właściwym czasie, chętnie wykonuje prace literackie, plastyczne, techniczne,
- bierze udział w konkursach literackich, plastycznych oraz w zawodach sportowych na terenie szkoły, miasta, województwa i kraju.
3. Kontakty społeczne:
- szanuje kolegów i osoby z najbliższego otoczenia,
- bierze udział w konkursach i zawodach,
- potrafi dokonać samooceny własnego postępowania,
- potrafi cieszyć się z koleżanek i kolegów,
- troszczy się o zdrowie i bezpieczeństwo własne i kolegów,
- szanuje własność społeczną i osobistą,
- bierze udział w zespołowych grach sportowych.
- zgodnie bawi się w grupie,
- wykazuje odpowiedzialność za efekty pracy,
- przewodniczy lub podporządkowuje się grupie.
- zna zasady ruchu drogowego,
- zna zagrożenia wynikające z zachowania innych ludzi,
- wie, gdzie szukać pomocy w sytuacjach zagrożenia,
- dba o higienę osobistą,
- chętnie uczestniczy w zajęciach ruchowych.
- utrzymuje ład i porządek w miejscu pracy,
- posiada potrzebne przybory,
- potrafi działać według planu,
- pracuje samodzielnie i w skupieniu,
- podejmuje oferowane zadania,
- poszukuje oryginalnych rozwiązań,
- kończy rozpoczęte zadanie.
Ocenianie zachowania na bieżąco, na liście umieszczonej w klasie.
Legenda:
Ponadto wprowadzamy w klasie elementy Oceniania Kształtującego.
- kolor zielony W - wyróżniająco (respektuje zasady)
- kolor żółty Z - zadawalająco (zdarza mu się łamać zasady)
- kolor czerwony N - niezadawalająco (uczeń nie spełnia większości wymagań)
Ponadto wprowadzamy w klasie elementy Oceniania Kształtującego.