Numicon

Numicon pochodzi z Wielkiej Brytanii. Są to specjalne klocki, mające od 1 do 10 segmentów.


Zabawa kształtami Numicon pozwala dzieciom przyswoić pojęcie liczby oraz dostrzec związki zachodzące pomiędzy liczbami. Różnorodność ćwiczeń stwarza zaś okazję do rozwijania myślenia matematycznego. Kształty są tak zaprojektowane, aby być odpowiednie dla dzieci w różnym wieku, o różnym stopniu zdolności, czy umiejętności. Można z nimi pracować zarówno w całej klasie, w  małych grupach, w parach, a także indywidualnie. Jedynym mankamentem jest ich cena...

Zachęcam do zajrzenia na anglojęzyczną stronę  Numicon - http://www.numicon.com/.

Wg dr Jolanty Nowak "ważne jest odpowiednio przygotowane środowisko fizyczne uczenia się, które stworzy dziecku pole do gromadzenia doświadczeń niezbędnych do budowania nowych kategorii pojęciowych. Wśród materiałów edukacyjnych, jakie powinny znaleźć się w zasięgu oka i ręki dziecka, na szczególną uwagę zasługują kształty Numicon. Zabawa nimi pozwala dzieciom w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym rozwijać bogate obrazy pojęciowe liczb, budować rozumienie struktury liczb oraz dostrzegać związki zachodzące pomiędzy liczbami. Wielość i różnorodność ćwiczeń stwarza okazje do rozwijania myślenia matematycznego. Odwołuje się przy tym do trzech kluczowych umiejętności małego dziecka: uczenia się przez działanie, uczenia się przez patrzenie oraz silnego wyczucia wzoru. Jednak warto pamiętać, że siła nie tkwi w klockach, ale w sposobach ich wykorzystania w procesie edukacyjnym." [MATEMATIKA 4, Mathematical Education in a Context of Changes in Primary School, The Conference Proceedings, OLOMOUC 2010, s. 212].


"Klocki Numicon zostały zaprojektowane w sposób pozwalający na wykorzystanie trzech kluczowych mocnych stron małych dzieci, aby pomóc im zrozumieć liczby. Te trzy mocne strony to: umiejętność uczenia się poprzez działanie, umiejętność uczenia się przez patrzenie oraz silne wyczucie wzoru. Kształty Numicon zostały zaprojektowane tak, aby uczniowie mogli się nimi bawić, przyglądać się i zauważać prawidłowości i odkrywać wzory podczas ich używania. W obszarze matematyki forma kształtów Numicon umożliwia uczniom zauważanie związków zachodzących pomiędzy liczbami, kiedy bawią się one kształtami i łączą je ze sobą. Podstawowym pojęciem, które uczeń powinien zrozumieć, jest to, że liczby nie są czymś, co występuje w izolacji, lecz tworzą wysoce zorganizowany system, pełen rozmaitych rodzajów wzorów. Pozwalają badać własności liczb parzystych i nieparzystych, a ponadto są dużo bardziej atrakcyjne dla dzieci wizualnie i zabawowo. Ich pomysłodawcą jest angielski dydaktyk matematyki Tony Wing, który w swojej propozycji wykorzystał reprezentację liczb najprawdopodobniej stosowaną przez Pitagorejczyków około 2500 lat temu, w czasach tworzenia przez nich pierwszych historycznie teorii arytmetycznych. Badania prowadzone w Wielkiej Brytanii pokazują, że wykorzystanie tej pomocy u kilkuletnimi dziećmi (zarówno w przedszkolu, jak i początkowym okresie edukacji szkolnej) w celu stworzenia warunków do samodzielnego odkrywania i budowania przez nie struktury i własności liczb naturalnych przekłada się na ich zauważalnie wyższą arytmetyczną dojrzałość."  [Numer ogłoszenia: 346428, Ogłoszenie z dnia 2010-10-26, Bydgoszcz: Zakup klocków NUMICON do kształtowania umiejętności matematycznych dzieci w edukacji wczesnoszkolnej dla potrzeb 10 szkół podstawowych wytypowanych przez Wydział Edukacji Urzędu Miasta Bydgoszczy.]

Więcej informacji na stronie: http://www.numicon.edu.pl/numicon.

Kształty można kupić między innymi na stronie Moje bambino.




Nasze zajęcia z kształtami: http://numicon.blogspot.com/