4 października 2011

Poznajemy litery

Zaczęliśmy już poznawać litery alfabetu. Nadszedł więc moment, na który dzieci czekały cały wrzesień.

Duża grupa dzieci w naszej klasie nie ma problemu z rozpoznaniem drukowanych liter. Jednak już po pierwszych zajęciach widoczna jest potrzeba organizowania systematycznych ćwiczeń w pisaniu liter oraz łączeniu liter z kolejnymi w obrębie wyrazu. Ćwiczenia takie mogą dzieci wykonywać w zeszytach, które są dołączone do pakietu, mających powiększoną liniaturę lub w zwykłych zeszytach w trzy linie. W trakcie codziennych ćwiczeń należy zwracać szczególną uwagę na przestrzeganie ustalonego wzoru liter i odpowiednie ich łączenie, które sprzyja wytworzeniu się tzw. pamięci ruchowej, pomocnej przy nauce ortografii. Ważne jest miejsce rozpoczynania i zakończenia pisania, jak również z ilu i z jakich elementów składa się dana litera. Należy również zwracać szczególną uwagę na odpowiednie trzymanie ołówka, zachowanie właściwej postawy i ułożenie zeszytu podczas pisania. Pamiętajmy, nie liczy się ilość ALE jakość. Wystarczy dosłownie kilka minut codziennych ćwiczeń.

Ważne są też ćwiczenia słuchu fonematycznego. Dzieci muszą mieć słuchowe wyobrażenie odpowiednika litery (głoski), aby ujmowało literę i wyraz jako całość i wyobrażało sobie drogę kreślenia danej liter. Tego typu ćwiczenia można wykonywać np. podczas oglądania obrazków, czytania ilustrowanych opowiadań, spacerów, zabaw ruchowych, podczas gdy dziecko pomaga w czynnościach domowych np. mówimy do dziecka Podaj mi: s - ó - l itp.). Drugi wariant ćwiczenia - podajemy wyraz, a dziecko mówi jakie głoski słyszy: kot, mówi k - o - t, itp.